شنبه , آگوست 24 2019
Breaking News
Home / مدیریت / دانلود- دانلود تحقیق مدیریت در پهنه فرهنگ ها

دانلود- دانلود تحقیق مدیریت در پهنه فرهنگ ها

دانلود تحقیق مدیریت در پهنه فرهنگ ها

دانلود تحقیق مدیریت در پهنه فرهنگ ها

دسته بندیمدیریت
فرمت فایلdoc
حجم فایل3.957 مگا بایت
تعداد صفحات49
برای دانلود فایل روی دکمه زیر کلیک کنید
دریافت فایل

فـرهنـگ‌هــای همگـــرا؟

افســانه همگــرایی شمــارة 1:جهان كوچك و كوچك‌تر می‌شود…

اغلب می‌شنویم كه می‌گویند جهان كوچك و كوچكتر می‌شود. به یُمن پیشرفتهای صورت گرفته در عرصه رسانه‌های تصویری و مخابرات و حمل و نقل، در مسیری گام برمی‌داریم كه به آنچه مارشال مك لوهان[1]آن را ((دهكده جهانی)) می‌نامد منتهی می‌شود (1). بنابراین تا سال 2000 همه مثل هم خواهیم شد، یك جور لباس می‌پوشیم، یك نوع كفش كتانی به پا می‌كنیم، یك نوع ساعت به دست می‌بندیم، و…عده‌ای این چشم انداز را می‌پسندند و عده‌ای هم نگرانند. اگرچه ظاهراً در طرز لباس پوشیدن و حتی در رفتارهای غذا خوردن مثل هم خواهیم شد، اما عمق این حضور پنهان فرهنگ بیشتر و در عین حال قدرت و نفوذ آن نامحسوس‌تر خواهد شد. در مورد افسانه ((دیگ ذوب)) نیز وضع همین گونه است. شهرهای چون پاریس، لندن، تورنتو و بنبئی بسیاری از مردم را از گوشه كنار جهان به سوی خود جذب می‌كنند. اما اگر در نیویورك گشتی بزنیم (جای كه به عنوان مراكز دیگ ذوب محسوب می‌شود)، محله‌هایی را با مشخصه‌های فرهنگی متمایزی مشاهده خواهیم كرد، رستوران چینی‌ها، محله ایتالیایی‌ها، و…در حقیقت، به جای یك دیگ ذوب فرهنگی، فرهنگ‌های مشخص و متمایزی را مشاهده می‌كنیم. تفاوتهای میان این فرهنگ‌ها آنقدر مشهود و مشخص است كه ژان بودریلارد، فیلسوف فرانسوی، دراین باره چنین می‌گوید: ((در آمریكا، هر قوم و نژادی به زبان خاص خود تكلم می‌كند و فرهنگ خاص خود را ارج می‌نهد و اعمال می‌كند)).

هنگامی كه در سال 1992 در اروپا اتحادیه اقتصادی شكل گرفت، امیدها برای دیگ ذوب اروپای زیاد شد، اما این امید پایدار نبود و كمك چندانی به ایجاد فرهنگ مشترك اروپای نكرد. در سراسر اروپا فرو ریخته است‌، پست‌های نگهبانی در مرزها تخلیه و گیشه‌های كنترل پاسپرت مسافرین در فرودگاهها برچیده شد است، اما وعده محصولات جهانی، استانداردهای یك شكل و فرصتهای اشتغال برابر، هنوز در حد شعار باقی مانده و به مرحله عمل نرسیده است. فشارهای كه برای حفظ حاكمیت سیاسی و اقتصادی و هویت و یكپارچگی فرهنگی اعمال می‌شود هنوز به قوت خود باقی است و حتی می‌توان ادعا كرد میزان این فشارها افزایش یافته است. درگیری‌ها و بحرانهای منطقه‌ای در اسپانیا، ایرلند، بلژیك و به ویژه در یوگسلاوی، گواهی بر این مدعاست. در حقیقت به نظر می‌رسد كه فشارهای وارده و اقدامات انجام شده برای ایجاد همگرایی و یكپارچگی فرهنگی موجب ایجاد فشارهای برابر (اگر نگوییم قوی‌تر) برای ایجاد واگرایی یا استقلال فرهنگی شده است.

افسانه همگرایی شماره 2:مدیریت، مدیریت است

بسیاری از مدیران و اندیشمندان مدیریت هنوز هم در رویای همگرایی و یكسان كردن روشهای مدیریت برای ایجاد یك دهكده بزرگ جهانی سیر می‌كنند. آنها معتقدند كه مدیریت، مدیریت است، مجموعه‌ای از اصول و فنون (مدیریت برمبنای هدف) كه هركس كه در هر نقطه از جهان می‌تواند از آن استفاده كند. آنها مدیریت را مانند علم یا فن (مهندسی) می‌دانند كه دامنه كاربرد آن در مرزهای ملی محدود نمی‌شود، اما این فرض همواره صادق نیست. به عنوان مثال، اگرچه مهندسین راه و ساختمان (كه سیستم‌های جاده‌ای را طراحی می‌كنند) در مورد مسئله سرعت و امنیت در جاده‌ها از رویه‌های ذاتاً منطقی پیروی می‌كنند، اما این موضوع باعث نمی‌شود كه از سیستم‌ های دیگر بهره نگیرند و دائماً از یك سیستم خاص پیروی كنند، حتی اگر درمحیط‌های كاملاً مشابهی فعالیت كنند.

یك مثال ساده می‌آوریم: فرض كنید شما یك مهندس راه و ساختمان هستید و می‌خواهید یك خیابان یا جاده‌ای را طراحی كنید. بسته به اینكه در كدام نقطه از جهان قرار داشته باشید، اولویت‌ها و ترجیحات شما تفاوت خواهد كرد. ممكن است استفاده از چراغ‌های راهنمایی را ترجیح دهید یا استفاده از تابلوهای توقف را مورد توجه قرار دهید، یا اینكه احداث فلكه‌ها و میدانها را مناسب بدانید و یا برای سهولت كار عابرین پیاده در هنگام رد شدن از آن خیابان یا جاده، احداث یك پل هوای را پیشنهاد كنید. هر یك از این راه حل‌ها بیانگر نوعی طرز فكر است، تفكر گروهی در برابر فردی و تصمیم‌گیری فردی یا متنی بر مشورت با دیگران، همه قبول مسئولیت كنند یا هیچكس مسئولیتی نپذیرد.

حتی علم پزشكی نیز متأثر از فرهنگ است. به عنوان مثال، در فرانسه بیشتر مردم از اختلالات گوارشی و كبدی می‌نالند؛ حال آنكه در آلمان از كم‌كاری قلب. در فرانسه میزان تجویز داروهای سیستم گوارشی بسیار بالاست، در حالی كه در آلمان میزان تجویز داروهای محرك قلب نظیر دیجیتالس[2]بسیار بالاست. این نوع تفاوت‌ها ناشی از آن است كه فرانسوی‌ها نسبت به نوع غذا وسواس دارند و آلمانی‌ها از نظر فرهنگی به رومانتیسیزم نیاز دارند. به زبانی دیگر، نگرش مردم كشورهای مختلف به مسائل پزشكی متفاوت است. حال این سؤال به ذهن خطور می‌كند: در حالی كه روش‌های پزشكی مبتنی بر ریشه‌های فرهنگی است؛ چرا روش‌های مدیریت نیز متأثر از فرهنگ نباشد؟

نیـروهـای مـوافـق و مخـالـف همگـرایــی

كسانی كه معتقدند مدیریت در همه جای دنیا یكسان است احتمالاً خواهند پذیرفت كه روشهای مدیریت در مالزی با روشهای مدیریت درلهستان متفاوت است. آنها می‌گویند كه این تفاوت ناشی از شكاف اقتصادی یا فن‌آوری است، اگر این شكاف پر شود، روشهای مدیریت نیز یكسان می‌شود. درحقیقت، شكل و روند توسعه اقتصادی و فن‌آوری در اروپای شرقی و آسیای جنوب شرقی مشابه و بسیار خیره‌كننده بوده است. این نكته، گواهی است بر همگرایی.

هنگام آموزش مدیران نیز همگرایی ترویج میشود. این آموزشها نه تنها ابزار و فنون مالیه، حسابداری و بازاریابی، بلكه نوعی فلسفه و ایدئولوژی خاص شغلی (نظیر ایده بازار آزاد) را نیز انتقال می‌دهند. آموزش مفهوم بازار آزاد در اتحاد جماهیر شوروی سابق، مجموعه‌ای از هنجارهای تجاری را با خود به همراه دارد ممكن است برای آن محیط خاص، مفید باشد و یا مفید نباشد.

اگرچه این توسعه اقتصادی، فن‌آوری و مدیریتی ضرورتاً موجب پذیرش بی‌چون و چرای سبك غربی
( یا حتی سبك آسیایی ) مدیریت نمی‌‌‌‌شود، اما می تواند موجب تغیر ارزشها و باورهای بومی شود .جبه عنوان مثال، در اروپای شرقی علی رغم اشتیاق اولیه به فراگیری وبه كارگیری روش های جدید مدیریت، هنوز هم احتمال بروز مخالفت های شدید در برابر این روشها زیاد است، به ویژه اگر احساس شود كه روشهای جدید مدیریت به آنها تحمیل می شود. هراس ونگرانی از تسلط و حاكمیت فرهنگی وایدئولوژی خارجی‌‌هابر كشور ،حساسیت این كشورها را در برابر تهاجم شركت‌های خارجی و ایدئولوژی‌ها و روشهای تجاری آنها افزایش داده است.همچنین، غرور ملی و تمایل و اصرار بر طراحی و بكارگیری روشها‌ی بومی مدیریت (كه با ارزشهایفرهنگی كشور همخوانی بیشتری داشته باشد)، پیامد طبیعی انتقال دانش و افزایش حس اعتماد به نفس و مفیدو سودمند بودن این روشها نزد مردم این كشورهاست.

حتی با پذیرش شباهت سطوح توسعه اقتصادی و فن آوری در كشورهای مختلف، همگرایی ماموس در روشهای مدیریت به چشم نمی‌خورد. اگر شركتهای ژاپنی را با شركتهای آمریكایی، شركتهای فرانسوی را با شركتهای انگلیسی و شركتهای سوئدی را با شركتهای آلمانی مقایسه كنیم، در می یابیم كه روشهای حسابداری،سیاست های اقتصادی وروشهاو نگرشهای مدیریتی در این شركتها متفاوت است.به یك نمونه اشاره می كنیم: هنگامی كه شركت آلمانی دیلمر-بنز اقدام به عرضه سهام خوددر بازار برس نیویورك نمود، دچار شوك شد، چرا كه بعلت تفاوت در روشهای حسابداری شركتهای آمریكای با شركتهای آلمانی، میزان سود دیلمر- بنز بسیار تفاوت كرد. ظاهراًحتی حسابداری هم، حسابداری نیست .رزابت موس كانتر، سردبیر ماهنامه Harvard Business Review، اذعان می نماید كه شیوه های مدیریتی آنگونه كه امید می‌‌‌رفت، جهانی نشد است. او پس از اینكه تحقیقی جامع از 11.678 مدیر در 25 كشور جهان انجام داد، به این نتیجه رسید كه «اندیشه یك دهكده بزرگ جهانی، جایی كه یك فرهنگ مشترك مدیریت تمام روش‌ها و رویه‌های كاری و تجاری را یك شكل می‌كند، بیشتر به رؤیا می‌ماند تا به واقعیت»

بنابراین علی‌رغم وجود عوامل اقتصادی و فن‌آوری حامی و مؤید یكپارچگی یا همگرایی، عوامل برابر یا حتی قوی‌تری وجود دارند كه پراكندگی و واگرایی را حمایت می‌كنند. پس باید بررسی كنیم كه فرهنگ چگونه می‌تواند به عنوان عاملی نیرومند عمل كند و اثر بخشی ما را به عنوان ملت‌ها، شركت‌ها و مدیران، تحت تأثیر قرار دهد. ما باید بتوانیم این گرایش نهفته (حضور پنهان و قدرت فرهنگ) را شناسایی كنیم، تا بتوانیم سر خود را بیرون از آب نگاه داریم و در این دریای خروشان و پرتلاطم بهتر شنا كنیم و مسیر خود را تا رسیدن به ساحل هدف ادامه دهیم. ما همچنین باید راه لگام زدن بر توسن فرهنگ را پیدا كنیم تا بتوانیم از رقبا و حریفان خود جلو بزنیم.

و در ادامه داریم:

مـدیـریـت چیســت؟

فـرد منــاسـب بـرای كــــار

رابطـــه بــا مـــردم

سلسلـه مـراتـب: نقـش رئیـس

تعـامـل حــوزه‌های فرهنگـــی

فـرهنـگ و مـدیـریـت

فرهنـگ و مــدیریــت منـــابع انســـانی

مـــدیــر بیــن‌‌‌‌المللــــی

مفهوم مدیریت برمبنای هدف و نتیجه در بخش دولتی

“مدیریت برمبنای هــدف و نتیجـه” چیست؟

مراحل شش‌گانه مدیریت بر مبنای هدف و نتیجه

مراحل مدیریت برمبنای هدف و نتیجه

دستـه‌بنـدی هـدف‌هـا بـراسـاس اولــویـت

تـاریـخ اداری قبـل از اســلام ایــران

سـازمـان‌هـای اداری بعـد از اســـلام

بــودجــه و تـاریخچــه‌ی آن

رابطـه‌ی ارزش‌هـای اســــلامی و مـدیـریـت

فایل ورد 49 صفحه

About مقاله ها

Check Also

دانلود- رابطه سواد مالی و اقتصادی و موفقیت مدیران سازمانها

رابطه سواد مالی و اقتصادی و موفقیت مدیران سازمانها دسته بندی مدیریت فرمت فایل docx …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *